Beställning
För att genomföra ett köp på hudkulturen.se krävs det att du är över 18 år. Är du under 18 år krävs enligt Föräldrabalken målsmans medgivande. Genom beställning godkänner du de vid tiden publicerade villkor som anges nedan och intygar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta. Med benämningarna vi, våra, vårt och oss nedan avses Hudkulturen.
En bekräftelse på beställningen skickas ut till registrerad e-postadress, oftast inom några minuter.
Alla beställningar anses som bindande. IP-nummer registreras på alla beställningar. Har du gjort en beställning av misstag så måste du kontakta oss omedelbart.
Presentkort
Om du beställt ett presentkort som gäller för behandlingar i salongen Hudkulturen, skickas detta till dig efter valt alternativ PDF via e-post eller levereras med post, efter godkänd betalning. Koden på presentkortet som gäller för behandlingar i salongen tas med eller visas upp vid behandlingstillfället. Köper du ett presentkort som gäller för varuinköp i webshopen får du en kod skickad till din e-postadress direkt efter godkänt köp. Koden används och skrivs in i webshopens kassa innan betalning på webshopen. Summan dras av direkt innan slutgiltigt köp. Kontakta salongen om du har frågor om presentkort.
Recension
Efter ditt köp kan du få ett mejl från CusRev.com som samlar in omdömen och recensioner av ditt köp hos oss. Vi vill gärna höra dina tankar om produkterna du köpte. Din åsikt är viktig för oss och kommer också hjälpa andra kunder med deras köp. Tack för din medverkan!
Priser och betalning
Samtliga priser är angivna i SEK (svenska kronor) inklusive moms. Hudkulturen förbehåller sig rätten att genomföra prisförändringar. Avgift för frakt tillkommer. Hudkulturen reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.
Tillsammans med Payson by Svea AB, Evenemangsgatan 31B, 169 81 Solna, Sweden, erbjuds följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Payson:
- Kortbetalning för de bankkort som erbjuds i kassan.
- Fakturan skickas till din e-post när din beställning är färdigbehandlad och har packats för att skickas. Betalningstid är 14 dagar från att du mottog fakturan.
- Banköverföring. Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.
- Swish. Ditt konto deiteras omedelbart efter lagd beställning.
Du hittar mer information om Payson och användarvillkoren här.
Betalning mot faktura
Vi erbjuder betalning mot faktura i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs. Företag som betalar mot faktura måste vara registrerade i Sverige och ska betala fakturan inom 30 dagar. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Vid betalning mot Faktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924. För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa Paysons sekretesspolicy.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument (detta gäller ej företag) rätt till 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa från den dag varan levererades. Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. För vissa produkter gäller varken ångerrätt eller öppet köp. Om en produkt inte är lämplig att returnera på grund av hälso- och hygienskäl kommer du inte att kunna returerna produkten. Kosmetiska produkter klassas som hygienvaror ingår normalt inte i ångerrätten. Endast hygienprodukter som har en försegling eller plombering och som vid retur är obruten är giltiga för ångerrätten. Önskas plombering av varor, ska detta ha meddelats till oss redan vid köp. Om du använder ångerrätten måste du skicka tillbaka produkten till oss snarast möjligt och senast inom 14 dagar från den dag du meddelade oss att du ångrar köpet. Du returnera varan i oanvänt, oskadat skick, i originalförpackning. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs, har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Vid nyttjande av ångerrätten står du för returkostnaden.
Leveransinformation
Vi paketerar varorna på helgfria vardagar. Normal leveranstid är 2-4 dagar beroende på adress. Vissa avvikelser kan förekomma. Vi levererar varor med Postnord och leverans sker till brevlåda eller postombud beroende på storlek och vikt. Vi gör allt för att leverera dina varor så snabbt som möjligt.
Vissa varor tex presentkort kan skickas till din eller mottagarens e-postadress som en PDF eller kod. Önskar du att presentkortet ska skickas till en annan mottagare anger du det i webshopens kassa (meddelande) innan betalningen.
På order understigande 899 kr (ink. moms) debiteras en fraktkostnad på 59 kr. På order överstigande 899 kr (ink. moms) sänds varorna fraktfritt. Du kan också välja att hämta dina varor i butiken, Hudkulturen på Runebergsgatan 1 i Stockholm. Läs nedan under “hämta din beställning i butik”.
Hudkulturen är inte ansvarig för skada eller försening som beror på myndighets åtgärd, krigsliknande händelse, brand, arbetskonflikt, beslag, brist på transportmedel, allmän varubrist eller andra omständigheter som Hudkulturen ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar Hudkulturen fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
OBS! Kom ihåg att hämta ut ditt paket i tid. För leverans som returnerats till Hudkulturen på grund av att mottagaren vägrat ta emot godset eller uppgivit fel adress så förbehåller vi oss rätten att fakturera dig en avgift om 200 kr för att täcka avgifter och administrativa omkostnader.
Hämta din beställning i butik
För att hämta beställda varor ska du ha valt detta alternativ i webshopens kassa och invänta ett meddelande från butiken när beställning är klar att hämtas, oftast nästkommande vardag. Varorna ska hämtas i butiken, Hudkulturen på Runebergsgatan 1 i Stockholm. Ta med legitimation för upphämtning. Alla beställningar i webshopen betalas med alternativen som finns i kassan.
Reklamation
Har du fått en skadad produkt eller saknar en produkt i din order så gör du en reklamation genom att kontakta oss på info@hudkulturen.se genom kontaktformuläret på hemsidan alternativ telefon. Reklamation av felaktig produkt skall göras så snart fel på produkten upptäcks och den kan betraktas som felaktig eller icke funktionsduglig för avsett ändamål. Eventuellt fel på en vara ska anmälas till Hudkulturens kundtjänst snarast eller så snart felet borde ha upptäckts, detta inom skälig tid. Att reklamera inom två månader från att du upptäckte felet anses alltid vara inom skälig tid.
Återskick kan endast göras om Hudkulturen levererat fel vara/varor eller vid beslut om återtagande av vara/varor. Hudkulturen står för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel. Hudkulturen tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada, slitage eller vanvård. Vid godkänd reklamation står vi för eventuella kostnader så som exempelvis fraktavgifter och återbetalning med samma betalsätt som användes vid köp.
Som kund ansvarar du för produkten tills det att den mottagits av vår returavdelning. Paketera väl.
Ångerrätt
Har du ångrat ditt köp så kan du göra en retur till oss inom 14 dagar från det att du tagit emot varan. Under denna period kan du skicka tillbaks dina varor för återbetalning. Läs mer ovan om vad som gäller “information om ångerrätt”. Vi tar ut en avgift på 59 kronor för hantering av godkända returer.
Observera att du måste hämta ut varan innan du gör en retur. För ej uthämtat paket hos ombud hanteras villkoren för detta där vi förbehåller oss rätten att fakturera dig en avgift om 200 kr för att täcka avgifter och administrativa omkostnader.
Vi godkänner ej returer/reklamationer av produkter som du använt, men som ej lever upp till dina förväntningar. Vid eventuell känd allergi eller överkänslighet rekommenderar vi alltid att du provar en för dig ny produkt på en liten yta och väntar i 24 timmar för att se om det sker någon reaktion.
Kontakta alltid vår kundtjänst innan din retur. Produkterna måste vara oanvända, oöppnade och i sin originalkartong. Som kund har du ansvar för produkten tills att den mottagits av vår returavdelning. Paketera väl.
Du står själv för returkostnaden, väljer fraktsätt och fraktbolag. Vi rekommenderar att du väljer en försäkrad och spårbar tjänst eftersom du själv ansvarar för att returen kommer fram till oss. Vi kan hämta rekommenderade och skrymmande brev från ombudet vid behov.
Din retur behöver innehålla ordernummer och kontaktuppgifter till dig för att vi ska kunna hantera returen på ett korrekt sätt. Innan du skickar tillbaka dina varor till oss, ska du ha meddelat oss så att vi kan förbereda ditt ärende.
Hantering av personuppgifter
Läs vår integritetspolicy här.